Om min kost

Jeanette frågade mig hur LCHF egentligen fungerar och om det är dyrt att äta LCHF-kost. Hur det fungerar rent teoretiskt och praktiskt kan man läsa om här, LCHF-gurun Annika Dahlqvist refererar till denna sida när hon vill introducera LCHF för nybörjare. Men saken är ju denna såklart att oavsett vad teorin säger så är det din kropp som reagerar på kosten, och din kropp har nog ingen som helst koll på forskning och teorier.. När det gäller LCHF-kost så kan man i slutändan bara gå till sig själv (även om man lyssnar och förundras över hur det kan påverka andras kroppar och välmående). Jag har (och är fortfarande) inbiten GI-övertygad (och alla vet väl vid det här laget hur det fungerar med GI), och övergången till LCHF har varit ganska naturlig. LCHF innebär för mig att jag gått ifrån GI-grejen (där Paulún varit min gud med vegetabiliska omättade fetter men i sparsam mängd) där protein är det som främst ska ersätta kolhydrater, till att jag nu äter rikligt med protein men även mycket fett (animaliska mättade fetter). Det är inget konstigt, du kommer väldigt långt med att se till att alltid ha bacon, vispgrädde, fet ost och smör hemma (inte så dyrt, som svar på din fråga, Jeanette). Så fort du ser din chans att ha med det i din dagliga kost så ta den och skippa pasta, bröd, potatis, socker och mjöl! Bra recept finns på matklubben, sök bara på LCHF under recept så lovar jag att inspirationen kickar igång!

Det finns mängder av personer som gått ned 40 kg och blivit av med alla möjliga åkommor som diabetes, ledvärk osv... Själv har jag inte rasat i vikt (har ingen brutal övervikt heller, lider nog mest av förvriden kroppsuppfattning och sjuka ideal, men det är en annan diskussion), men min acne har i princip försvunnit helt (ge mig pizza och jag ger dig pizzaface inom 24 timmar!), jag känner mig aldrig uppblåst eller däst och omotiverad värk i kroppen försvinner helt efter en dag utan onödiga kolhydrater, på samma sätt som jag vaknar och det känns som att jag fått spö dagen efter en rejäl kolhydratmiddag. Jag kan bara säga en sak: TESTA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0