Tacksamhet.

filip-och-fredrik
Vardagarna äger ju hösten fullkomligt. Det är nystarter och sluta-röka och börja-träna och sluta dricka-öl-på-vardagkvällar- iallafall-inte-så-ofta-som-på-sommaren... Inga guldkanter här inte, bara hårt slit. Men det känns på nåt sätt helt okej. Filip och Fredrik står för stor lindring måndag-torsdag kl. 22.00. Jag älskar dessa människor, hade kunnat gifta mig med båda två, och nu får jag en timme med dem varje vardag!! Kollar ni på Breaking News med Filip och Fredrik? Tror det kan bi riktigt bra!

Berlin kväll 2 - Biergarten och erotik

På andra sidan kanalen från Berlin Zoo ligger Café am Neuen See, ett jättemysigt ställe vid vattnet som inte alls kändes så turistigt (trots att det ofta nämns i turistguider, så även i vår välbläddrade Lonely Planet). Är man romaktiskt lagt hyr man en roddbåt och ror lite i kanalen och är man bara sugen på ett gott skratt tar man ett glas bredvid och ser på när de inkompetenta stackarna försöker manöverera båtarna.

Eftersom vi ändå var i närheten passade vi på att gå på erotikmuseum. Inträdet var omkring 4 euro så det var ju inte så mycket att bråka om. Tur var väl det, för särskilt upplyftande var inte detta museum. Misstänker att huvudprodukten för muséet var sidoverksamheterna porrbio och runkbås (besökte dock ingen av dessa om ni ny trodde något annat.)

Aningen mör efter dagens utmaningar!

Berlin dag 2 - Berlin Zoo

Lyckades tjata till mig ett besök på Berlin Zoo! Väldigt stor djurpark, vi strosade runt där i sex timmar och prickade av panda, isbjörn, lejon, svart panter, känguru, noshörning, giraff... ja, jag som älskar att titta på djur var in heaven!

Berlin dag 1

Semesterns bästa var utan tvekan vår spontanresa till Berlin. En ynka timmes flygresa från Skavsta passar en flygrädd som handen i handsken. Vi åkte tidigt som fan, var på hotellet redan vid 10.00 på morgonen, checkade in och gav oss sedan ut för att upptäcka staden till fots. Hotels.com menade att vårt hotell låg endast 10 minuters promenad från Alexanderplatz vilket var lögn och förbannad lögn. Drygt en timmes promenad verkade rimligare och 10 minuter med U-bahn, men det fick vi upptäcka den hårda vägen.

Med turistguide och karta i högsta hugg begav vid oss till stadsdelen Stadsmitte där Checkpoint Charlie ligger. Det var en skylt och en liten stuga... Bredvid ligger Die Mauer Museum som gav lite mer bakgrund. En turistfälla ändå värd att trampa i.  Och vi hittade en trevlig Biergarten där oxå.

Jaha, här ville jag ha till någon form av NY-känsla med några skyskrapor som inte riktigt gjordes rättvisa på bilden. Potsdamer Platz är det ialafall.

... Där låg även Sony Center med bio, Hollywood museum, restauranger och en trevlig uteservering med god mohjito.

Den långa vandringen inkluderade även en promenad genom Brandenburger Tor såklart.

Thai Boat

Vi hann inte iväg till Thailand på semestern, men man behöver inte gå längre än till Hammarby Sjöstad för att få känslan av Thailand. Där ligger Thai Boat och vi firade in starten på vår semester tillsammans med Freddan och Cornelia.

Maten är super, känns väldigt fräsch och varje tallrik är vacker som ett smycke!

Efter middagen avslutade vi kvällen nere på "sandstranden" som är ett parti av båten som fyllts med sand och palmer. När det blir mörkt och alla små lampor tänds känns Sverige ännu längre bort. Maxad thai-känsla, rekommenderar verkligen ett besök på Thai Boat.

Återkomsten

Har haft sommarlov från bloggen och semester från jobbet! Nu börjar man förlora greppet om sommaren 2011 och imorgon är det back to work som gäller... Har fasat för denna söndag då min söndagsångest brukar vara ganska brutal en vanlig söndag, hur kommer det då att kännas sista semestersöndagen? Men jag skiter i det här med ångest, imorgon ringer klockan 06.00 och det är inte mycket jag kan göra åt det. Minnas semestern kan vi göra iallafall, jag ska lägga in lite bilder så får ni se hur jag haft det under mina tre veckor.