Fredag

Trästock fredag, på scen Säkert! Mycket trevlig, av någon anledning rätt ny bekantskap som jag måste lyssna mer på. Annika Nordin är ju fantastisk! Jag hittade lite arvegods (röda halsbandet) och körde 50-tals eyeliner och röda läppar som festivaloutfit...

...men hade ju inte skuggan av en stilchans när vi mötte upp Märta med päron som sportade Run DMC t-shirt till gula converse och chockrosa hörselskydd!

Hon gillade oxå Säkert!

Mellan spelningarna passade det med en drink. Märta tog till nappflaskan och jag tog något glas rosé på närliggande Coasters. En mohjito blev det oxå för mig medan lillgumman drack White Russian hela kvällen!

Byske levererar (snart!)

Tog två välbehövliga kompdagar från den smått kaotiska tillvaron på jobbet och styrde kosan norrut. Ett av stoppen var i Byske hos Gabbe och Pär och lilla Hebbe (eller vem han/hon nu är) som huserar i Gabbes mage en knapp månad till. Gladde mig mycket att se att Gabbe var i toppform och verkar ha haft en rätt härlig sista tid som gravid. "Tyder på att det är dags snart" kommenterade rutinerade morsan Elin hennes högform och det vore väl fantastiskt om man möttes av ett nyfödd liten goding när vi kommer upp igen om någon vecka!

First we take Alanya, then we take Berlin...

Lackade totalt på att sitta och söka efter solresor till hyfsat okej pris, jag betalar inte 6000 kr för en vecka på ett tvåstjärnigt hotell i Bulgarien... Nu har vi bokat en resa till Berlin istället. En mitt-i-veckan-resa 1-5 augusti där hotellet gick på en dryg tusenlapp för oss båda och flyg med ryanair för 2550 kr. Måhända ingen beachgaranti, men omväxling förnöjer och jag slipper nog även de störiga turkarna som säljer dolce gabana-fejkjeans i sina miljarders stånd.

En portion av paradiset

Nu när jag ändå håller på med bloggandet kan jag visa sommarens tredje skörd av créme brulée (eller detta var faktiskt crema catalana) som intogs för över en vecka sedan när jag och Alex åt middag med vår gamla kontorschef och livsmentor och vän Tessan. Det blev tapas på prisvärda Ramblas på knivsöder och jag unnade mig en liten portion av paradiset till efterrätt. MMMMM!

Utflyktssöndag

Kände mig lite manisk i söndags och var tvungen att fylla min dag med någonting. Fick med mig Fredrik ut till Tyresta Nationalpark där vi tog en snabb 5-kilometers promenad i urskogen. Det utlovade caféet hade semesterstängt (ja, men självklart, kom tillbaka i november, då är det nog många fikasugna ute i skogen!) så jag fick hålla tillgodo med en kär vän från Jutis - fjällämmeln!

Min maniska period var dock inte över utan jag tyckte att vi gott kunde svänga förbi Nynäshamn nu när vi ändå var on the road again. Åt räkor i hamnen, tog en promenad och klättrade upp i ett utkikstorn och avslutade med en glass innan vi vände hem igen. Nynäshamn centrum påminde mycket om Boden men vid vattnet var det otroligt fint, lite turistfälla men trevligt. Fredrik var nog mest glad över att han nu kunde bocka av två tjat-ställen som "besökta och klara". Var eviga helg är det "kan vi åka dit, kan vi åka dit, är det sol kan vi väl åka dit, är det mulet kan vi passa på att åka dit..." och han vill helst ligga i soffan medan jag blir galen och måste tas in på psyket om inte en utflykt är planerat innan lunch. En bra grej med Stockholm med omnejd är att det aldrig går att bocka av alla ställen, finns alltid något nytt att upptäcka! Moahahaha!

M/S Vindhem och räkor i massor!

På väg ut med M/S Vindhem såg vi HMS Bounty längre bort vid Skeppsbron. Skeppet har varit med i Pirates of the caribbean vilket föranledde en diskussion huruvida det var en kändisspotting eller ej. Jag tycker inte att man ska göra skillnad på sak och persón och noterade glatt 5 poäng i min mentala kändisspottingbok. Både Johnny Depp och Marlon Brando har faktiskt spelat in film ombord på skeppet.

Om Jennie verkar lite extra lycklig så beror det på... SEMEEESTEEER!! Kul för henne...

Jag var en spillra av mitt forna jag efter Week from Hell- ultimate edition. Och mina brillor är sneda och vinda efter att ha legat under picknickfilten en hel dag på Fredhälls klippor en lördag för någon vecka sedan...

Under ett stopp på Björnholmen hittade Fredrik en Näcken-sten och var nästan på väg upp med fiolen och av med kläderna, men bara nästan...

Summa summarum: Same procedure as last year, avsaknaden av tillbehör får en att längta till Laponia och deras himmelska bröd, sallad och goda ostar. Stockholms skärgård är däremot sällsynt vacker och det gör ont i hjärtat när man inser hur länge det tar att spara ihop till de där schabraken till villor och båtar och bryggor och bastu/spaanläggningar vid havet... Typ en miljon år. Jag insåg även än en gång hur galet vass jag är på att skala räkor, ett tidigare liv på västkusten månntro?

Smaskens!

Igår firade jag och Fredrik 9 år som ett par. Fattar ni hur länge det är? Om vårt förhållande var en skolelev som började ettan när vi blev ihop så har förhållandet nu gått ut nian. Sjukt när man tänker på det så! Och jag hade just gått ut 9:an när vi blev tillsammans... Detta skulle ju givetvis firas med lite god mat och hemmamys. Fredrik valde vad jag skulle svänga ihop och när hela anrättningen är på väg in i ugnen så slår det mig. Det blev vagina-kyckling till middag. Till denna estetiska anrättning åt vi flensostgratinerat blomkålsmos. Blev en trevlig kväll! Meddela mig om ni vill ha receptet!

Mmm

Hur kan en så ful dessert vara så god? Chokladbrulée på Café Tabac tidigare i veckan när jag och Fredrik var ute och tisdagsdejtade. Creme brulée är för övrigt något som börjar ta över mitt restaurangliv. Ingen dessertlista är värd att titta på om den inte innehåller creme brulée i någon form! När vi var på Malta släpade jag runt Jennie och Julia runt halva Valetta för att få tag på min favoritefterrätt.

Midsommardagen

Midsommardagen gick inte heller av för hackor! Först botade vi baksmällan med hotellfrukost och lite klipphäng med jordgubbar (och fanta och rosé igen..). På eftermiddagen hyrde vi cyklar och tog oss in till centrala (haha) Djurö där det fanns ett ica som försåg oss med ost, kex och snacks. På vägen tillbaka stannade vi till vid Djurö Havsbad och fikade innan det var dags för mera klipphäng och sedan denna härliga middag i Sjöboden. Hade velat ta med mig dessa vyer hem och lägga utanför balkongen här på Konstgjutarvägen, det hade varit nåt det!

Midsommar -eftermiddag & kväll

Midsommaraftonen hade ju en eftermiddag och kväll också. Knappt natt, vi var nog i säng inte alltför långt efter midnatt men det tycker jag motiveras dels av svenska juninattens svalka (iskyla...) och att vi svalkade oss med första cidern redan kl. 11.30 på förmiddagen vilket sedan inledde ett härligt pärlband med nubbar, öl, cider och fanta och rosé! Sista halvan av midsommaraftonen hängde vi på lite olika klippor och följde solens gång runt Djurö. Härligt att ha vattnet så nära!