Nu vet jag!

Jennie tog tillfället iakt och gnällde lite över kylan i kommentatorsfältet i förra inlägget. Och visst är det lite småkyligt... -15,2 här utanför mitt fönster. I alla tidningar och på tv kan man få råd och information av diverse köldexperter. Oftast är det ganska löjliga råd som att man hellre bör dricka varmt än kallt och att man bör klä sig ordentligt både på överdel och nederdel. Men i SVT:s för övrigt helt urusla morgonprogram (heter det Gomorron eller nåt sånt, Nyhetsmorgon fast på 1:an alltså) fick jag faktiskt en förklaring till varför det sägs att kylan upplevs kallare i södra än i norra Sverige. Jag trodde att det var ett påhitt av lättfrusna sörlänningar eller att det eventuellt beror på att man har tunnare jackor i södra delen av Sverige och inte väntar sig antarktiskt klimat. Men mina vänner, kylan upplevs kallare i söder än i norr på grund av att den fuktigare luften leder bort kroppsvärmen snabbare än norra Sveriges torra luft!

Jag måste faktiskt skryta om att jag trots denna otroliga kyla och fuktiga luft har pinnat mig runt Johanneshov och Hammarbyhöjden under en dryg timmes promenad. Belöningen för detta blev en fantastisk pumpa- och morotssoppa, men den förtjänar fan ett eget inlägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0