Moccasemifreddo

Fredriks favoritefterrätt är denna. Vet inte om jag lagt upp receptet innan, men jag gör det även för min egen skull. Återkommer faktiskt ibland till mina bloggrecept, rätt bra att ha sina favoriter samlade! (även om det är mycket freestylande i mitt kök!) Nåväl, här är receptet på Moccasemifreddo.

Ingredienser
1 dl starkt kaffe  
1 dl sötningsmedel (vill du använda socker är det 2 dl i originalreceptet)  
3 dl grädde  
4 st äggulor  
kakaopulver till servering  
Gör såhär:
1. Blanda kaffe och socker i en kastrull. Värm tills sockret smält och låt sjuda i ca 2 minuter. Låt sockerlagen svalna.
2. Vispa gulorna i en bunke samtidigt som du häller i sockerlagen lite åt gången. Fortsätt att vispa tills blandningen blir tjock.
3. Vispa grädden hårt och rör försiktigt ner den i äggsmeten.
4. Häll semifreddon i koppar eller glas. Jag brukar fylla glas till hälften och sedan sikta över kakao med en tesil, sedan hälla på resten och pudra över kakao även på toppen. Ställ sedan i frysen i minst 2 timmar.
5. Ta fram ca 20 min innan servering så de får tina lite. Semifreddo betyder ju "halvfryst".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0