Till smulan

Smulan kommenterade och ville ha lite tips hur man kommer igång med GI och vad man kan svänga ihop även om man saknar ugn. Eftersom jag älskar att leka GI- och kostguru så kommer jag självklart att hjälpa henne på vägen.

Man brukar säga att det är bättre att ta ett steg i taget, att sakta vänja sig vid en ny kost. Och det är nog möjligt (men jag kan känna mig mer motiverad av att rivstarta och köra järnet). En bra start är att byta ut allt vetemjöl mot siktat dinkelmjöl (lika vitt och fluffigt som vanligt mjöl, men innehåller mer protein= lägre GI), all vit pasta mot fullkornspasta eller dinkelpasta (ju mörkare desto bättre) och allt  jasminris och sånt mot fullkornsris eller quinoa. Samma maträtter som tidigare, men lite GI-vänligare. Sedan så äter man ju ofta lite grönsaker till, en halv tomat eller nåt sånt. Vänd på grönsaker och pasta tex, och fyll tallriken med så mycket grönsaker som du annars hade lastat på pasta, medan pastan på tallriken får ta så mycket plats som den där halva tomaten. Då har du kommit långt med GI-grejandet! Överkurs: Zuccini hyvlad med osthyvel och kokad i saltat vatten 1 minut funkar till en pastasås istället för spagetti.

Mera byta ut: Chips blir nötter, godis blir torkad eller färsk frukt (sorry!) eller kanske en bit mörk choklad. Frukost med rostad fralla med ost blir keso med hallon och ett kokt ägg. Osv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0