Rökning

Jag har inte rökt sedan i söndags och jag har heller inte varit speciellt sugen. Därför måste jag nu påminna mig om vad som är så bra med cigaretter.
- all tid som man spenderar väntandes blir plöstligt värdefull tid. Tid för att röka. Man börjar älska att vänta, på bussen, på vänner som aldrig kan passa tider, på att bion ska börja och ju längre man måste vänta desto gladare blir man (mer tid för fler cigg).
- All tystnad blir behaglig tystnad. Att röka tillsammans med någon under total tystnad är aldrig någonsin pinsamt.
- Det är snyggt att röka. En bra manikyr ser allra bäst ut i ljuset från en cigg.
- Man blir smal av att röka. Man blir iallafall inte hungrig.
- Man får veta alla hemligheter. Cigarretter måste innehålla nån form av sanningsserum. När man festar och röker på någons balkong då brukar man få veta både ett och annat.
- Det är socialt att röka. Inte bara för det intima balkongssnacket. "Har du eld?" Helt okej öppningsreplik till den du tror är mannen i ditt liv. Vill man vara lite mer politisk och samhällsdebatterande kan man diskutera rökförbud kontra andra förbud, bla bla, skadeverkningar, bla bla och folk kommer faktiskt att lyssna på dig. Man lyssnar inte på hurtbullar som "aldrig har rökt en cigarett i hela mitt liv" som diskuterar rökning.

Sen finns det så klart en del nackdelar med rökning. Den värsta tycker jag är att det känns som att ha blivit överkörd av en ångvält inifrån när jag vaknar morgonen efter en bra festkväll med xx antal ciggaretter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0