LCHF-pizza

Beställde ju mandelmjöl på nätet för några veckor sedan... Har testat att göra morotskaka och några kex, funkade jättebra. Idag var det dags att testa pizza på mandelmjöl. Receptet hittade jag på Airams matblogg.

Ingredienser 2 st pizzabottnar:

1 ordentligt klick smör
2½ dl mandelmjöl
½ tsk fiberhusk
½ tsk salt
½ tsk bakpulver
½-1 dl vatten
1 ägg

Ugn 225grader

Smält smöret och rör ihop smeten i kastrullen. Låt den svälla 10-15min. Smeta med hjälp av baksidan på en matsked ut två rundlar på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen tills en gyllebrun och torr yta uppnåtts (7-10min). Lägg sedan på det du vill ha på din pizza. Jag gick all in med krossade tomater med basilika, riven ost, kokt skinka, rysk salami, banan och ananas (okej, inte så jättebra enligt LCHF, men jag VILL ha frukt på min pizza!) och oregano. In i ugnen och höj värmen till maxtemperatur och låt kanterna på pizzan bli lite brända, botten är inte lika elastisk som vanlig pizzabotten så man tjänar på att låta den brännas lite.

Närmare vanlig pizza tror jag det är svårt att komma med LCHF. Riktigt gott. Åt min bit med både keso och bearnaisesås!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0