I'm recovering

Varför ska det alltid bli så att när man har fått en bra rutin på träning så blir man sjuk? Jag lovar, det är 100 procentig utdelning! Men nu känner jag mig lite mindre död för varje dag som går, så jag tror att  jag är på väg att bli frisk. Längtar tillbaka till gymmet! Min rygg är 80 år gammal idag eftersom jag satt som en hösäck vid datorn alldeles för många timmar igår. Det är inte en sådan kropp jag vill ha, sliten eftersom jag sitter för mycket. Det låter ju helt jävla sjukt. Nej, back to the gym, jag vill ha inflammerade triceps, sträckningar i låren och söndersprungna knän!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är inte alls svårt att låta bli att bli sjuk trots att man tränar hårt (och äter mindre kolhydrater än Medelsvensson, vilket annars verkar vara det väääärsta man kan göra enligt den allmänna opinionen). Hoppas jag inte dumförklarar dig med mina tips, de är meningen att vara till hjälp...

1. Byt om DIREKT efter träningen, oavsett om du duschat eller inte. Av med svettiga kläder, på med torra. På med mössa och överdragsbyxor.

2. Ät DIREKT efter träning - typ en banan, Gainomax eller liknande. Ät sedan rikligt med mat när du kommer hem. Om du inte äter efter träningen kan du lika gärna skita i att träna. Det bryter bara ner kroppen. Och ett äpple räcker inte! Äter du inte kan återhämtningen bli så lång som upp till en vecka (och tränar du i alla fall blir du givetvis sjuk), äter du kan du träna igen nästa dag igen.

3. Ät A-fil, Dofilus eller andra magbakterier. Det är helt fantastiska för immunförsvaret. Lite extra järn + C-vitamin skadar inte heller (om man behöver det).

4. Lägg aldrig på mer träning (i tid eller belastning) än 10 %/vecka. Annars blir du väldigt lätt sjuk och/eller skadad.

5. Tänk på att gym ofta är totala smittohärdar med mycket folk och bakterier. Var noga med att tvätta händerna och träna gärna ute om det går.

6. Lyssna på kroppen! Träna aldrig med ont i halsen och känner du dig i övrigt nedsatt och sen tränar kommer du säkerligen bli sjuk. Under träning ökar immunförsvaret i styrka men sjunker drastiskt direkt efteråt. Hur fort du får upp "murarna" igen beror på hur duktig du är på att göra det som står ovan!

7. Tänk kontinuitet, kontinuitet, kontinuitet! Det spelar ingen roll att du missar ett pass idag och vilar istället. Det är vanan som kommer göra dig vältränad och smärt, inte sex pass ena veckan och noll nästa...

Hoppas detta var till någon hjälp. Aldrig kul att vara sjuk. Krya på dig!

2008-03-12 @ 08:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0